TEOG Soruları Zor muydu Kolay mıydı? (25 Kasım 2015)
Ortaokul
8’inci sınıfa giden 1 milyon 174 bin 427 öğrencinin iyi bir liseye
girmek için yarıştığı TEOG maratonunun ilk günü bitti. Öğrenciler
Türkçe, matematik ile din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinde her
testten 20’şer soru yanıtladı. Uzmanlar, ilk gün sınavında yer alan
soruların genel olarak beklendiği gibi olduğunu söyleyerek, “Çalışan
emeğinin karşılığını alacak” dedi.
Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sistemi kapsamında düzenlenen birinci dönem ortak sınavlarında binlerce öğrenci,
iyi bir liseye girebilmek için ter döktü. Birinci oturumda sırasıyla
Türkçe, Matematik ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi sınavları
gerçekleştirildi. Her testte, 20 sorunun yanıtlanması için öğrencilere
40’ar dakika verildi. Ayrıca öğrenciler 30’ar dakika dinlenme süresi
kullandı. Ortak sınavlarda A, B, C ve D Kitapçığı olmak üzere dört
farklı kitapçık verildi. Uzmanlar öğrenci görüşlerinden yola çıkarak ilk
gün yapılan Türkçe, matematik ile din kültürü ve ahlak bilgisi
testlerindeki soruları şöyle değerlendirdi:
Beklenmedik tarzda soru yok
Handan BÜKE (Uğur Okulları Türkçe Akademik Kurul Başkanı): Türkçe sınavındaki sorular MEB kazanımlarına ve müfredata uygun bir şekilde soruldu. Sorular anlam, dil bilgisi, yazım ve noktalama konularından. Anlam sorularında bir iki soru belirleyici. Bunun dışındaki anlam soruları öğrencinin rahatlıkla anlayabileceği düzeyde. Parçada anlam soruları geçen yıl TEOG-1 sorularıyla uzunluk bakımından benzerlik gösteriyor. MEB’in yayınladığı kazanım testlerine ve değerlendirme sınavlarına benzer yapıda. Metinler dil bakımından açık ve doğru seçeneğe rahatlıkla yöneltebilecek nitelikte. Deyimler sorusu günlük hayatta öğrencilerin rahatlıkla karşılaşabileceği tarzda. Dil bilgisi soruları, konu bilgisi yeterli olan öğrencilerin rahatlıkla çözebileceği tarzda hazırlanmış. Yazım ve noktalama soruları ise beklenen tarzda geldi.
Handan BÜKE (Uğur Okulları Türkçe Akademik Kurul Başkanı): Türkçe sınavındaki sorular MEB kazanımlarına ve müfredata uygun bir şekilde soruldu. Sorular anlam, dil bilgisi, yazım ve noktalama konularından. Anlam sorularında bir iki soru belirleyici. Bunun dışındaki anlam soruları öğrencinin rahatlıkla anlayabileceği düzeyde. Parçada anlam soruları geçen yıl TEOG-1 sorularıyla uzunluk bakımından benzerlik gösteriyor. MEB’in yayınladığı kazanım testlerine ve değerlendirme sınavlarına benzer yapıda. Metinler dil bakımından açık ve doğru seçeneğe rahatlıkla yöneltebilecek nitelikte. Deyimler sorusu günlük hayatta öğrencilerin rahatlıkla karşılaşabileceği tarzda. Dil bilgisi soruları, konu bilgisi yeterli olan öğrencilerin rahatlıkla çözebileceği tarzda hazırlanmış. Yazım ve noktalama soruları ise beklenen tarzda geldi.
Sınavın içeriği parçada,
sözcükte ve cümlede anlam, söz sanatları, yazı türleri, anlatım
biçimleri ve düşünce geliştirme yolları, deyimler, eylemsi, cümlenin
öğeleri, yazım bilgisi ve noktalamadan oluşmuş. Beklenmedik tarzda soru
yok.
3-4 soru eleyici
Zuhal NAMLISOY (Uğur Okulları Matematik Akademik Kurul Başkanı): Matematik sınavındaki sorular, MEB müfredatına ve kazanımlarına uygun. Sorularımız kareköklü, üslü sayılar, sayı örüntüleri ve özdeşlik tanımından sorulmuş. Geçen yıllarda yapılan TEOG sınavına göre daha problem ağırlıklı bir sınav oldu. Temel bilgiler içeren, çözümü kolay soruların yanı sıra yorum gerektiren sorular da vardı. Bazı sorular 7’nci sınıf bilgisi gerektiren kısımlar içeriyor. Genel olarak 3 veya 4 soru eleyici diyebiliriz.
Zuhal NAMLISOY (Uğur Okulları Matematik Akademik Kurul Başkanı): Matematik sınavındaki sorular, MEB müfredatına ve kazanımlarına uygun. Sorularımız kareköklü, üslü sayılar, sayı örüntüleri ve özdeşlik tanımından sorulmuş. Geçen yıllarda yapılan TEOG sınavına göre daha problem ağırlıklı bir sınav oldu. Temel bilgiler içeren, çözümü kolay soruların yanı sıra yorum gerektiren sorular da vardı. Bazı sorular 7’nci sınıf bilgisi gerektiren kısımlar içeriyor. Genel olarak 3 veya 4 soru eleyici diyebiliriz.
‘Kaza ve Kader’ sınavın içeriğini belirledi
Hatice BOZTAŞ (Uğur Okulları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Akademik Kurul Başkanı): Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi sınavının soruları MEB kazanımlarına ve müfredatına uygun. Birinci ünite olan “Kaza ve Kader” sınavın içeriğini belirledi. Beklendiği gibi daha çok anlamaya dayalı sorulara yer verilmiş. Doğru okuyan ve okuduğunu iyi yorumlayan öğrenciler sınavdan iyi bir sonuç alabilir.
Hatice BOZTAŞ (Uğur Okulları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Akademik Kurul Başkanı): Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi sınavının soruları MEB kazanımlarına ve müfredatına uygun. Birinci ünite olan “Kaza ve Kader” sınavın içeriğini belirledi. Beklendiği gibi daha çok anlamaya dayalı sorulara yer verilmiş. Doğru okuyan ve okuduğunu iyi yorumlayan öğrenciler sınavdan iyi bir sonuç alabilir.
Türkçe belirleyici olacak
Sündüs Demirdağ (Bilfen Ortaokulları Türkçe Bölüm Başkanı): Beklendiği üzere sözcük, cümle ve paragrafta anlam konularının ağırlıkta olduğu bir sınavdı. Dil bilgisi konularında yazım kuralları, noktalama işaretleri, fiilimsi ve cümlenin ögeleri soruları soruldu. A Kitapçığındaki 20’inci soruda cevap seçeneğinde altı çizili ifadenin nesne olması (yardımcı öge), soruyu kazanım listesinin dışında bırakıyor. A Kitapçığındaki 17’nci soruda virgülün farklı kullanım alanı sorgulanmış ancak cümleyi doğru şekilde analiz edemeyen öğrenciler bu soruyu çözerken zorlanmış olabilirler. A Kitapçığı 14’üncü soru, paragraf karşılaştırma konusunu sorguluyor. Ancak metinde kullanılan sayısal verinin Türk Dil Kurumu’nun İmla Kılavuzu’nda belirtilen kurala (Sayılar harflerle de yazılabilir: bin yıldan beri, on dört gün, haf-tanın beşinci günü, üç ayda bir, yüz soru, iki hafta sonra, üçüncü sınıf vb. Buna karşılık saat, para tutarı, ölçü, istatistik verilere ilişkin sayılarda rakam kullanılır:17.30’da, 11.00’de, 1.500.000 lira, 25 kilogram, 150 kilometre, 15 metre kumaş, 1.250.000 kişi vb.) uygun olmadan rakamla değil, yazıyla yazılması öğrencileri cevap verirken ikileme düşürdü.
Sündüs Demirdağ (Bilfen Ortaokulları Türkçe Bölüm Başkanı): Beklendiği üzere sözcük, cümle ve paragrafta anlam konularının ağırlıkta olduğu bir sınavdı. Dil bilgisi konularında yazım kuralları, noktalama işaretleri, fiilimsi ve cümlenin ögeleri soruları soruldu. A Kitapçığındaki 20’inci soruda cevap seçeneğinde altı çizili ifadenin nesne olması (yardımcı öge), soruyu kazanım listesinin dışında bırakıyor. A Kitapçığındaki 17’nci soruda virgülün farklı kullanım alanı sorgulanmış ancak cümleyi doğru şekilde analiz edemeyen öğrenciler bu soruyu çözerken zorlanmış olabilirler. A Kitapçığı 14’üncü soru, paragraf karşılaştırma konusunu sorguluyor. Ancak metinde kullanılan sayısal verinin Türk Dil Kurumu’nun İmla Kılavuzu’nda belirtilen kurala (Sayılar harflerle de yazılabilir: bin yıldan beri, on dört gün, haf-tanın beşinci günü, üç ayda bir, yüz soru, iki hafta sonra, üçüncü sınıf vb. Buna karşılık saat, para tutarı, ölçü, istatistik verilere ilişkin sayılarda rakam kullanılır:17.30’da, 11.00’de, 1.500.000 lira, 25 kilogram, 150 kilometre, 15 metre kumaş, 1.250.000 kişi vb.) uygun olmadan rakamla değil, yazıyla yazılması öğrencileri cevap verirken ikileme düşürdü.
İşlem yeteneği olana başarılı olacak
Ali Keskin (Bilfen Ortaokulları Matematik Bölüm Başkanı): Sorular kazanımlara uygun, açık ve anlaşılır bir dille hazırlanmış. Sınavda hatalı soru yok. Sorular işlem gücünü, okuduğunu anlamayı ve analiz etme yeteneğini ölçüyor. Öğrencilerin günlük hayatta karşılaşabilecekleri konularla alakalı sorularda soruldu. Güçlü çeldiricisi olan sorularda öğrencilerin zorlandığı düşünülüyor. Sınav süresi, soruların çözümü için yeterli.
Ali Keskin (Bilfen Ortaokulları Matematik Bölüm Başkanı): Sorular kazanımlara uygun, açık ve anlaşılır bir dille hazırlanmış. Sınavda hatalı soru yok. Sorular işlem gücünü, okuduğunu anlamayı ve analiz etme yeteneğini ölçüyor. Öğrencilerin günlük hayatta karşılaşabilecekleri konularla alakalı sorularda soruldu. Güçlü çeldiricisi olan sorularda öğrencilerin zorlandığı düşünülüyor. Sınav süresi, soruların çözümü için yeterli.
Emek harcayan karşılığını alacak
Esra Kızıltaş (Bilfen Ortaokulları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Bölüm Başkanı): Öğrenciler “Kaza ve Kader” ünitesinin toplam 9 kazanımından sınava girdi. Genel olarak kazanımlara hakim olan öğrencilerin yapabileceği, zorluk seviyesi orta derecede olan bir sınav oldu. Sınavın kavram bilgisini ölçtüğü görüldü. Soruların, kazanımlarla ilgili ayet-hadis ve paragraflardan sonuç çıkarmaya yönelik olduğu söylenebilir.
Esra Kızıltaş (Bilfen Ortaokulları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Bölüm Başkanı): Öğrenciler “Kaza ve Kader” ünitesinin toplam 9 kazanımından sınava girdi. Genel olarak kazanımlara hakim olan öğrencilerin yapabileceği, zorluk seviyesi orta derecede olan bir sınav oldu. Sınavın kavram bilgisini ölçtüğü görüldü. Soruların, kazanımlarla ilgili ayet-hadis ve paragraflardan sonuç çıkarmaya yönelik olduğu söylenebilir.
Sorular genel olarak müfredata uygun
Sevinç Eğitim Kurumları uzmanları
Türkçe: Öğrencilerimizden
aldığımız duyumlara göre bu yılki Birinci TEOG soruları, daha
öncekilere kıyasla daha seçici ve zordu. Okuma, anlama, yorumlama
sorularının ağırlıklı olduğu sınavda soruların dili, yalın ve anlaşılır.
Sınavda sözcük anlamı konusundan 1, cümle anlamından 3, paragraf
kavramı ve yorumundan 8, yazım kurallarından 1, noktalama işaretlerinden
1, söz sanatlarından 1, eylemsiden 2, cümle öğelerinden 1, yazı
türlerinden 1, deyimlerden 1 soru geldi. Paragraf sorularının ağırlıklı
olduğu sınavda C grubunun 12’nci sorusu daha net hazırlanabilirdi, iki
metnin karşılaştırıldığı sınavda öğrenciler A ve D seçeneklerine
yönelebilir. Yine C grubunun 16’ncı sorusu virgülün işlevlerine yönelik
ve A, B, D seçeneğinin sonuna ünlem işareti koyulmalıydı. Deyim anlamına
yönelik C grubunun 6’ncı sorusunda da seçenekler daha rahat olabilir ya
da parçada bir ön ifadeye, bilgiye yer verilebilirdi. Sorular genel
olarak sarmal sisteme ve öğrencinin Türkçe becerisini ölçmeye yönelik ve
öğrenci düzeyine, müfredata uygun.
Matematik: Öğrencilerimizden
aldığımız duyuma göre bu yıl sınav, daha önceki TEOG sorularıyla
karşılaştırıldığında daha fazla eleyici soru içeriyor. Soruların dili
yalın ve anlaşılır. Matematikten sorumlu olunan 4 üniteden üslü ve
kareköklü sayılar konularının tüm alt başlıklarına değinilmiş. Sınavda 7
tane üslü sayılardan, 11 tane kare köklü sayılardan, 1 tane sayı
örüntülerinden ve 1 tane özdeşlikten soru gelmiş. C grubunda yer alan
10, 11, 14, 17 ve 20’nci sorular yoruma dayalı eleyici. Sınavın dikkat
çekici bir diğer özelliği de 7’nci sınıf konularından da hatırlanması
gereken bilgiler içermesi.
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi:
Öğrencilerimizden aldığımız bilgiye göre 2015 Yılı TEOG Sınavı Din
Kültürü ve Ahlak Bilgisi soruları müfredata uygun, sorular açık ve net
cevaplı. Sorularda konu dağılımı kapsamlı, soru seçimleri isabetli
olmuş.
Dikkatli okuma ve analiz gerektiriyor
Tülay Uğurludural (Bahçeşehir Okulları Türkçe Bölüm Başkanı): Türkçe sorularının geçen yıllarla kıyaslandığında daha ayırt edici ve sınavdaki beş sorunun zorluk derecesinin yüksek olduğu söylenebilir. Virgülün kullanımı, öznel anlatım, sözcüğün cümlede kazandığı anlam ve analiz yeteneği gerektiren iki paragraf sorusunun sınavda belirleyici olduğu gözlemlendi.
Tülay Uğurludural (Bahçeşehir Okulları Türkçe Bölüm Başkanı): Türkçe sorularının geçen yıllarla kıyaslandığında daha ayırt edici ve sınavdaki beş sorunun zorluk derecesinin yüksek olduğu söylenebilir. Virgülün kullanımı, öznel anlatım, sözcüğün cümlede kazandığı anlam ve analiz yeteneği gerektiren iki paragraf sorusunun sınavda belirleyici olduğu gözlemlendi.
Sınavdaki 20 soruda
yer alan olumsuz köklü soru sayısının geçen yıla kıyasla üçten dokuza
çıktığı görüldü. Ölçme- değerlendirme adına 20 soruluk bir sınavda
olumsuz köklü soru sayısının daha az olması beklenirken Türkçe
sınavındaki bu artış, kavrama becerisinden çok dikkatin ölçüldüğünü
gösterdi. Bu durum sınavın ayırt ediciliğini etkileyen dikkat çekici bir
başka özellik.
Paragraf soruları,
beklendiği gibi genelde orta uzunlukta ve günlük hayatla
ilişkilendirilmiş metinlerden oluşuyor fakat bazı paragraf sorularında
cevaba ulaşabilmek; metindeki ifadelerden hareket etmeyi, çıkarım
yapabilmeyi ve eleme yöntemi kullanmayı gerektiriyor. Örneğin, çayır ve
okyanuslarla ilgili ortak yön sorusundaki birinci metinde karşılaştırma
ifadesi bulunmuyor ancak sayısal veri olarak rakamla değil, yazıyla
belirtilen “çeyreğinden fazla” ve “üçte ikisinden fazla” ifadeleri
öğrencilerin çeldirici olan “D” seçeneğini işaretlemelerine yol açtı.
Dil
bilgisinde “fiilimsi” ve “cümlenin ögeleri” ile “yazım kuralları”
kazanımlarını ölçen sorular açık ve cevaplar net. Konuları kavramış
öğrenciler bu soruları rahatlıkla yanıtlayabildi. Virgülün kullanımıyla
ilgili soru, cümlenin anlamından hareketle ve öge bilgisiyle seçenekleri
değerlendirmeyi gerektiriyor. Sınavı genel olarak değerlendirdiğimizde
soruların dikkatli bir okuma ve analiz etme becerisi gerektirdiği
gözlemlendi.
Türkçe sorularını içerik bakımından incelediğimizde 20 sorunun kazanım dağılımı şöyledir:
İşlem becerisi yönünden ayırt edici bir sınavYahya Cemali (Bahçeşehir Okulları Matematik Bölüm Başkanı): Sınav, işlem becerisi yönünden seçiciydi. Normal bir sınavda zor sorular sınavın yüzde 10’u olmalıyken, bu sınavda zor soruların oranını yüzde 20’ydi. Hazırlığını tamamlamamış bir öğrencinin yapabileceği soru sayısı en fazla 10’dur. Kalan 10 sorudan dördü zor ve ayırt ediciydi. Bunlardan biri, içerisine kare köklü sayı yerleştirilmiş olan hız problemi sorusu, diğeri de dairenin çapının işlevsel olarak kullanılmasını gerektiren “Hedef Tahtası” sorusu. Ayrıca bunlar, sarmal yapıya dayanan ve geçmişten gelen bilgilere ihtiyaç duyulan sorular. Diğer iki zor soru da 5 sayısının (-4) kuvvetinin sorulduğu soru ile “Üç basamaklı olan ve birler basamağı 9 olan tam kare sayılar” sorusu. Kalan 6 soru anlaşılabilir ancak işlem yükü fazla. Bilgi sahibi olan ve işlem gücü yeterli olan öğrencileri diğerlerinden belirgin şekilde ayırabilecek nitelikte olan bu sınavda işlem yükü de geçen yıllardaki sınavlara oranla daha fazla.
Sınavdaki soruların konulara göre dağılımı şöyle:
Okuma, anlama ve yorumlama becerisini ölçtüYasemin Arayan (Bahçeşehir Okulları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Bölüm Başkanı): Sınav
8’inci sınıflar için MEB tarafından yayımlanan kazanım çizelgesinde
belirtilen kazanımları kapsıyor. Sınavı içerik olarak
değerlendirdiğimizde okuma-anlama ve yorumlama becerisini ölçen
soruların ağırlıkta olduğu görülüyor. Özellikle sorular, beklendiği gibi
genelde orta uzunlukta ve günlük hayatla ilişkilendirilmiş metinlerden
oluşuyor. Geçen seneki Merkezi Ortak Sınav birinci dönem sorularıyla
karşılaştırdığımızda bu yıl kazanım bakımından konuların daha az olması
dolayısıyla sorularda detaya inildiği görülüyor.
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi sorularını içerik bakımından incelediğimizde 20 sorunun kazanım dağılımı şöyle:
Yorumlar
Yorum Gönder
1.SORU VE YORUMLARA MUTLAKA ADINIZI YAZINIZ.
2.SORULAR ONAYLANDIKTAN SONRA YAYINLANACAKTIR.
3.GMAİL HESABI OLANLAR YORUMU YAZDIKTAN SONRA ALTTAKİ BENİ BİLGİLENDİRİ TIKLARSANIZ SORULARA VERDİĞİMİZ CEVAPLAR MAİL ADRESİNİZE GELECEKTİR
4.KÜFÜR VE ŞİDDET İÇEREN YORUMLAR YAYINLANMAYACAKTIR